tisdag 15 februari 2011

Orange-Lemon curd

 orangelemondiptychh
lifeisuncertaineatdessertfirst
 Häromdagen berättade jag om det projekt jag och en vän har dragit igång. Allt började med att min vän önskade foton till sitt kök och undrade om jag inte hade lust att fota efterätter och bakverk, som hon/vi bakat. Jag tvekade inte en sekund. Att fota mat är lika roligt som utmanande och att laga/baka (liksom äta) är inte dumt det heller. I helgen rivstartade vi med fler olika godsaker, bland annat orange-lemon curd. En god och något annorlunda variant på den klassiska citronkrämen.Vi utgick från Leila Lindholms recept men bytte ut två citroner mot apelsiner. Vad det blev av krämen får ni se en annan gång!

 The other I told you about the project me and a friend have started. Everything started when my friend asked me if I couldn't photography desserts and cakes (which we also would bake) so that she could frame the photos and put on her kitchen wall. Of course I would like to participate. Photographing food is challenging but fun and to cook/bake (and of course eat) is not bad either. Last weekend we cooked and baked several different sweets, among other things Orange-Lemon curd. A delicious and different version of the classical Lemon curd. We simply replaced two lemons with oranges. What we did with the curd I'll share with you in another post!

20 kommentarer:

Yvonne - Frl. Klein 15 februari 2011 kl. 21:26  

Liebe Karin,
das schmeckt sicher sehr lecker!
Und was für eine tolle Idee, für eine Dekoration in der Küche!
Viele liebe Grüße ,
Yvonne

Karin Wijk 15 februari 2011 kl. 21:31  

Vilka fina bilder och ååå vad gott det ser ut! Lemoncurd är ju inte helt fel, men jag har aldrig gjort det själv. Måste nog kolla in receptet.

Jättefina gravidbilder i inlägget innan också!
Ha en bra kväll! / Kram

Maria 15 februari 2011 kl. 22:27  

Det ser helt underbart gott ut, så fräsht också och i sånt vackert ljus och fina färger. kan tänka mig att hon blev hur glad som helst, vem vill inte ha dessa på väggen? Ser fram emot fler foton från erat projekt :) Kram!

Photo by emma 15 februari 2011 kl. 22:30  

Smarrigt och det blev ju superbilder :-)

Moa 15 februari 2011 kl. 23:13  

Ooh, så snyggt! Det ser riktigt gott ut också :) Ser fram emot fler läskande bilder :)

Kram/Moa

Annelie Johnsson 16 februari 2011 kl. 06:03  

Ås så gott det ser ut, för mig är lemon curd sommar och jordgubbstårta!!

Kram♥

Linda Lunda 16 februari 2011 kl. 08:50  

Mmmm låter gott!

Ninni 16 februari 2011 kl. 17:20  

Det blir fina foton till köksväggen! Lemon curd är ju fantastiskt gott. Fast jag har bara gjort med citroner. Nu måste jag testa med apelsiner också :)
Kram NInni

Kristina - ingen vanlig dag 16 februari 2011 kl. 21:06  

Men så gott det ser ut och bilderna är helt underbara. Väldigt fin bakgrund till den gula färgen.
Kram / Kristina

Georgianna 17 februari 2011 kl. 10:50  

Ooo, delicious, Karin! First of all, brilliant to use oranges – I bet it was fantastic. And how cool to be doing food photography – this will be a very fun project, I can tell! Thanks for the treat! :) xo – g

Karins fotoblogg 17 februari 2011 kl. 14:01  

Wow, vilka snygga bilder! Vi måste ju få se en bild på själva slutresultatet sen också! Det låter verkligen som ett skoj projekt!

Gravidbilderna är superfina! Vilket fint ljus det är i dom! Jag har tittat på dom flera gånger :) Mkt inspirerande! Jag gissar att det även kommer bebisbilder så småningom :)

Kram,kram!

Anonym 17 februari 2011 kl. 18:43  

Kul att se första bilden från projektet, ser fram emot att följa det framöver! Blev ni många i söndags? Var det lika gott som det ser ut?

Kramar

Lotta 8`) 18 februari 2011 kl. 07:26  

Hej där :) Vilken kul ide med bilder från kök och matlagning! Tack för tipset, själv grejar jag hemma i köket och bygger en hylla och tänkte ha lite foton uppställda där, och nu fick jag lite tips :) Läckra färger i fotot :)

Underbara bilder på de blivande föräldrarna, ser så mysiga ut. Favoriten blir nog den sista bilden :)

Ha en skön fredag :)

Photos by Storm 18 februari 2011 kl. 19:12  

Vilket kul projekt och alltid lika fina bilder. Du är ett proffs. Ha en skön helg/Kram

Poppins 20 februari 2011 kl. 18:58  

Det ser verkligen mumsigt ut! Härliga färger som passar vackert tillsammans. Det är ganska svårt att fotografera mat eftersom det måste se aptitligt ut. Men som vanligt är du proffs ut i fingerspetsarna. Ser fram emot att få se mer läckra godsaker!
kramar från Poppins

Camilla Alvén 20 februari 2011 kl. 20:17  

Vilket roligt projekt, ska bli spännande att se fler bilder framöver.
Ha det bra
Kram

kristina 20 februari 2011 kl. 21:54  

snyggt - den gula färgen gör sig väldigt bra mot bakgrunden!

Anjas Hill 21 februari 2011 kl. 08:12  

Hejsan Karin!
Bilden ger mig filosofiska associationer! /Anja

jane´s dreams 22 februari 2011 kl. 09:48  

vackert och gott, mums
mvh J
http://janesdreams.blogspot.com/

t does wool 23 februari 2011 kl. 03:01  

wonderful project Karin!
and I like the orange substitution!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Bloggintresserade

Fabriken

Fabriken
Fabriken

Copyright

All photos and text copyright Karin A fotografi 2010. Do not copy or use my work without my written permission. Thank you!

About This Blog

Välkommen till Karin A fotografi! Här på bloggen delar jag med mig av både smått och stort i vardagen. Besök gärna min hemsida för att se mer/fler bilder. Tack för att du kikar in!

Welcome to Karin A photography! My aim with this blog is to share pictures of both big and small things from my every day life. You are welcome to visit my homepage. Thanks for stopping by!

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP