onsdag 8 februari 2012

Pärlor på lök








Ibland kan jag helt enkelt inte sluta trycka på kamerans avtryckare. Trots att jag fotat något i alla möjliga och för den delen omöjliga vinklar kan jag inte få nog. Det är befriande att gå upp i något på det viset. Och det var precis vad som hände när jag fotade dessa sköna pärlor.

Mina bilder kommer ofta till spontant och är ett resultat av den stämning och det ljus som råder när jag fotar. När jag fotade bilderna till det här inlägget hade jag dock en mycket tydlig bild av av jag ville få fram/skapa. Skira lökväxter mot ett rufft bord, mjukt ljus mot hård lera, jord mot vackert porslin. Och inte minst ville jag låta lökarna synas. Pärlhyacinter i kruka i all ära men lökarna är nästa för fina för att döljas. Tycker ni inte det?

Tack för alla uppmuntrande kommentarer om min köttfria månad. Ikväll ska jag läsa på och besöka de sidor ni nämner. Nästa gång delar jag med mig av receptet på en mycket god (köttfri) soppa.

***

Sometimes I can't stop shooting even though I probably have captured every single angle of an object. It's so relaxing (and fun) to indulge yourself in that way. This was exactly what happend when I photographed the grape hyacinths in this post. My photos are almost always spontaneous and a result of the ambience and the light. However, I did have a clear picture what I wanted to achieve when I photographed these grape hyacinths. The delicate bulbs against the shabby table, the soft light against the harsh clay, the dirt against the beautiful porclain. And I wanted the bulbs to be visible. Spring bulbs in pots are nice but I do think that the bulbs are beautiful too. 

Thank you for all encouring words about my meat-free month. Next time I'll share a recipe of a really nice and warming soup. Last but not least - thank you Christina for mentioning my blog among those other amazing blogs. I love and admire your blog too! :-)

16 kommentarer:

Trädgården på Höjden... 8 februari 2012 kl. 20:21  

Ja, visst är de vackra och jag förstår din kamertryckskärlek till fullo ;-)

Jag gillar speciellt bilden med de 5 pärlhyacinterna som ligger bredvid varandra. Enkelt och så vackert.

Hälsar Åsa

Candylei 8 februari 2012 kl. 20:22  

Very, very beautiful. The soft light makes them so romantic!

Katy Noelle 8 februari 2012 kl. 20:41  

I know exactly what you mean - you must have felt so much joy, peace and pleasure spending time with your camera and this pretty, pretty, pretty tableau!!! and, now, I'm feeling joy, peace and refreshment just looking at them! =]

(what a sweet deal, eh? =D)

The best to you...

Katy Noelle

Karin 8 februari 2012 kl. 21:06  

I love these shots. The bulbs in the paper give a very nice touch also. I am glad I found your blog!

Marina 8 februari 2012 kl. 21:24  

Pärlisar är så fina. Jag hoppas att hitta fina lökväxter i affären i morgon kväll. Det har varit lite klent med växter här hemma denna veckan tycker jag.

Det där att inte kunna sluta trycka på avtryckaren på kameran händer mig titt som tätt. Kan ta ett par hundra bilder på bara en liten runda med Ronja. Men visst, värre laster kan man ju ha.

Kram!

Alexandra 9 februari 2012 kl. 04:55  

Your photography is so lovely :)

Lotta 9 februari 2012 kl. 07:03  

Jag gillar verkligen dina bilder, fint komponerade och fantastiska färger och de ger mig verkligen inspiration!
Må så gott!
Lotta

Mariette 9 februari 2012 kl. 08:43  

Åh jösses vad vackert... Kliar i fingrarna av längtan efter trädgården när jag ser lökarna, jorden, det enkla vackra...

Underbart!!!

Birgit 9 februari 2012 kl. 08:55  

Underbara bilder, vad bra att du inte kunde sluta fota! :D Längtar efter våren när jag ser dem.

Kram

♡Johanna♡ 9 februari 2012 kl. 11:29  

Så fina bilder, så härligt ljus!

Kram

Yvonne - Frl. Klein 9 februari 2012 kl. 18:44  

Liebe Karin,
Deine bilder sehen einfach wunderschön aus!
Der Teller sieht so toll aus! Ich mag blau mit weiß sehr gerne°

Alles liebe,
Yvonne

Anna 9 februari 2012 kl. 18:51  

Underbara bilder! Du bjuder verkligen på en föraning om våren!

Vi äter mycket vegetariskt hemma och en favorit hos oss är denna morotsoppa!

http://husprojektet.bloggplatsen.se/2011/11/07/6614864-suverant-snabb-och-smarrig-morotssoppa/

design elements 10 februari 2012 kl. 09:10  

beautiful images! so simple and authentic

hug

Maria

Moa 10 februari 2012 kl. 09:47  

Åh så vackert! Du har verkligen fått till den fina kontrasten mellan de skira blommorna och det grövre bordet. Härligt med vårkänsla mitt i all snö :)

Ha en toppenhelg!

Kram Moa

Sofia Törnqvist 10 februari 2012 kl. 23:25  

De här bilderna tyckte jag verkligen om! Ljuset och färgerna samt de roliga uppläggen och kompositionerna gjorde de både vackra och roliga.

Pauline 11 februari 2012 kl. 21:30  

I love the series and i also like the beautiful plate.
Hugs, Pauline

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Bloggintresserade

Fabriken

Fabriken
Fabriken

Copyright

All photos and text copyright Karin A fotografi 2010. Do not copy or use my work without my written permission. Thank you!

About This Blog

Välkommen till Karin A fotografi! Här på bloggen delar jag med mig av både smått och stort i vardagen. Besök gärna min hemsida för att se mer/fler bilder. Tack för att du kikar in!

Welcome to Karin A photography! My aim with this blog is to share pictures of both big and small things from my every day life. You are welcome to visit my homepage. Thanks for stopping by!

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP