onsdag 23 maj 2012

Naturen flyttar in.



Oh, vilken sommarvärme vi äntligen har fått. Det enda tråkiga är att man måste jobba och inte kan vara ute och njuta av det (mer än på kvällarna). Jag håller tummarna för att helgen som kommer bjuder på lika fint väder. Apropå fint väder - Stockholm var fantastiskt trevligt med strålande sol.  När jag får en stund över ska jag gå igenom bilderna och dela med mig av några här.

Så länge får ni kika in hemma hos mig. Jag har blivit med fikonträd! Det var inte alls planen att jag komma hem med ett fikonträd men nu hoppas jag att det ska trivas i mitt stora köksfönster. Det har (tyvärr) visat sig att det är långt ifrån allt som gör det. Efter att ha läst på lite om Bornholmsfikon, funderar jag på om inte trädet ska få bo utomhus ändå. Hur odlar du fikon? Någon som får dem att överleva (vintern) inomhus?


Planschen Raw Nature är också ny. Jag fick syn på den hos Anna och föll pladask. Ännu lite mer natur fick alltså lov att flytta in vid köksfönstret.

***

Oh, we are having the most gorgeous summer weather at the moment. I just wish we had holidays so that I could really enjoy it. :-) My trip to Stockholm was lovely. As soon as I get around to edit the pictures I took I'll share some of them here. The other day I bought this lovely fig tree, which I hope will survive in my home. I'm not sure if I'll keep it indoors or bring it outdoors. Do you have any experience of growing figs? The poster from Bookbinder Design (Raw Nature) is also new. I just love it!

8 kommentarer:

Yvonne - Frl. Klein 23 maj 2012 kl. 08:15  

Dear Karin,
what a beautiful print!
Hugs
Yvonne

Camilla Alvén 23 maj 2012 kl. 08:46  

Roligt med fikonträd, jag har aldrig haft något men är väldigt sugen på att köpa ett - problemet är att jag är så dålig på att ta hand om mina krukväxter...
Ha det bra
Kram

Ulla 23 maj 2012 kl. 10:03  

Hej Karin! Jag har haft fikonträd i olika omgångar men de har alltid vuxit mig över huvudet i mitt uterum.
Fikonträdet trivs nog inte så bra inne. Det behöver svalt på vintern så att det kan fälla bladen.Kan du ha det ute så är det nog bättre. Jag citerar Åke Truedsson vad han skriver om att odla fikon:

Åke Truedsson skriver i sin bok: Odlarglädje i uterum och på balkong, så här om hur man bäst odlar fikon:

"Det finns två saker som är viktiga för att man ska få en riklig skörd: plantan behöver vintervila och den bör inte planteras direkt i marken.

Fikonet ska odlas i medelstora krukor, ca 30 – 50 liter. Att man inte ska plantera det direkt i marken beror på att då växer det helt enkelt för mycket och för snabbt, vilket inverkar på skörden, som då blir sämre.

Fikonet tål, beroende på sort, mellan -8 och -16 grader. Men så låga temperaturer är inte nödvändigt, det räcker med att det fäller sina blad och får vintervila ordentligt. Så långt Åke Truedssons ord".

Annars är det kul med fikonträd, men de växer så det knakar :)

Marina 23 maj 2012 kl. 20:15  

Varmt här också men blåsigt i kväll. Det blev till att fira fjortonde bröllopsdagen inomhus.

I morgon åker jag till Göteborg men bara över dagen. Ska fota på Liseberg tänker jag. Mina elever klarar sig bra själva.

Kram

annixen. 23 maj 2012 kl. 21:45  

Den där postern är så fin! Jag gillar verkligen tonerna i den. Har ett antecknigsblock med samma illustration.

ser fram emot dina Stockholmsbilder!

Anna/Rackarungar 24 maj 2012 kl. 20:03  

Vad kul att du köpte 'Wings'!! Jättefin bild, ska tipsa mina kollegor..

Olivträd, tyvärr har jag absolut inga tips att delge. Funderade starkt på ett inköp men tog mitt förnuft till fånga. Du kommer säkert lyckas hur bra som helst.

Tänkte vara med på maj moodboard, om det är okej. Hur gör jag då?

Karins fotoblogg 30 maj 2012 kl. 07:54  

Jag har också haft fikon i olika omgångar. När jag har haft en sval övervintring så har det funkat super. När jag senast övervintrade inomhus gick det inte alls :( Men sen hade jag en kompis som hade sitt fikonträd inomhus året om! Vet inte vad hon gjorde för att lyckas med det :D

Vackert är det med fikon iallafall!

Kram

Nanna Bylund 2 juni 2012 kl. 12:38  

Hej Karin! Jag har haft många fikon :) men alla har varit såna som jag samlat på mig, tagit skott här och där och satt. Det går att ha dem i lägenhet på vintern, men inte alltid. Det är inte toppen. Vad som är bra är om man tex har den på balkongen och den får känna lite kyla på hösten, då kan den tappa bladen och gå i vila, även om man tar in den sedan. Försök ha så svalt som möjligt där den står. Bara den vilar två månader har jag läst någonstans... När jag flyttade från en lägenhet till en annan dog flera stycken (ja, jag hade typ tretton!) så det är ju olika värme i olika lägenheter... Lycka till! Du har ingen vind eller källare med fönster som kan funka? Min vind är nog för kall...har inte vågat testa. Lycka till!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Bloggintresserade

Fabriken

Fabriken
Fabriken

Copyright

All photos and text copyright Karin A fotografi 2010. Do not copy or use my work without my written permission. Thank you!

About This Blog

Välkommen till Karin A fotografi! Här på bloggen delar jag med mig av både smått och stort i vardagen. Besök gärna min hemsida för att se mer/fler bilder. Tack för att du kikar in!

Welcome to Karin A photography! My aim with this blog is to share pictures of both big and small things from my every day life. You are welcome to visit my homepage. Thanks for stopping by!

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP