lördag 16 juni 2012

peonies




 Ute i trädgårdarna knoppas doftpionerna och för att väntan inte ska bli för svår kan man ju alltid köpa hem några från blomsteraffären. Tidigare har jag haft problem med att mina köpta pioner inte har slagit ut men den här gången fick jag ett tips från affären. Pionerna vill ha riktigt varmt vatten och för att knoppen ska öppna sig kan det vara bra att bara försiktigt doppa den i lite varmt vatten (så försvinner det "klister" som myrorna utomhus jobbar för att få bort). Än så länge verkar det fungera!

Helg igen, veckorna går fort. Och som många andra helger är det mycket som ska klämmas in på några få lediga dagar. I helgen bland annat en loppis där jag inte bara ska shoppa (!) utan också försöka sälja egna saker. Dagen kommer med andra ord ägnas åt rensning. Hur ser dina planer ut för helgen!?

The peonies are about to start flowering in the garden, but until they really do one can always buy some from the florist/flower shop. Previously I had problems with my purchased peonies not blooming but this time I got a tip from the shop. Peonies want hot water and you can just gently dip the bud in some warm water (to clear the "glue" so that it will open). So far it seems to be working!

Weekend again, the weeks go by so fast. And like many other weekends, I try to squeeze in as many activities as possible. Tomorrow I'm going to a huge flea market. Not only to shop but also to sell some of my own stuff.  So today I have a lot of cleaning and sorting to do. What are your plans for the weekend!?

10 kommentarer:

beautifully, suddenly 16 juni 2012 kl. 10:06  

I bought some peonies today! For some reason they are blooming way out of season this year but no matter, I am just happy to have them :) Thanks for the tip re warm water - I will have to try it out. Your photos are lovely as always! Have a great weekend! :)

CreandoPhoto 16 juni 2012 kl. 13:41  

Pioner är så vackra! De rosa är vackrast. Tack för tips om vården :)
Kramar

Moa 16 juni 2012 kl. 15:55  

Vackra bilder!

Tack för tipsen angående pionerna! Jag har också hört från blomaffären att man försiktigt kan "öppna" på de blad som omger knoppen. De kan tydligen hålla ihop blomman lite för mycket ibland.

Hoppas du har en fin lördag!
Kram Moa

Hem och Harmoni Marie 16 juni 2012 kl. 16:00  

Tack för tipset! Pioner är verkligen en favorit.
Ha en fin fortsättning på helgen.
Kram Marie

Lotta ♥ ohlovely.se 16 juni 2012 kl. 17:14  

Pioner är en favorit hä rmed. :) Tusen tack för tips, hade inte en aning. Det ska jag testa. :)

Kramar

Marina 16 juni 2012 kl. 19:23  

SÅ fina pioner! Bra tips det där om varmt vatten.

Idag har jag mest varit ute och småfixat, städat bort fågelbajs i uteköket (ska förhoppningsvis bli mindre nu när taken är klara)...

I morgon vet jag inte vad som ska hända mer än att jag ska övningsköpa med både Erica (som närmar sig körtkort) och Oscar som precis börjat köra.

Kram

Carla Coulson 18 juni 2012 kl. 09:32  

Thank-you for the tip Karin peonies are one of my favourite blooms!
Carla

Moa 18 juni 2012 kl. 10:00  

Men Oj.. det hade jag ingen aning om, har iofs inte köpt några pioner för att ha inne så jag har inte upplevt problemet.. brukar ha massa rosa pioner så de tar jag in men har inte tänkt på det, ska studera detta nogsamt i sommar! *smile* Önskar dig en fin och trevlig midsommarvecka, Kram och så ses vi snart! Monica

mariaemb. 18 juni 2012 kl. 11:01  

Jag blir alltid så glad av att titta in här. Dina bilder är underbara!

Tack fina du för din kommentar, den gjorde mig glad!

Stor kram!

Anna/Rackarungar 18 juni 2012 kl. 18:45  

Nä nu måste jag gå och dränka mina pioner i hett vatten. De vägrar slå ut och tänk att det bara var ätande myror som saknades helt.

SV: jag tror att det var i mitt inlägg blåmania som du såg klänningen från Lindex, men tyvärr höll den inte måttet live (tyckte jag) Kändes väldigt tunn och o-fållad.. :( Så det blev inget köp för min del. Du?

Hur gick affärerna på loppisen?..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Bloggintresserade

Fabriken

Fabriken
Fabriken

Copyright

All photos and text copyright Karin A fotografi 2010. Do not copy or use my work without my written permission. Thank you!

About This Blog

Välkommen till Karin A fotografi! Här på bloggen delar jag med mig av både smått och stort i vardagen. Besök gärna min hemsida för att se mer/fler bilder. Tack för att du kikar in!

Welcome to Karin A photography! My aim with this blog is to share pictures of both big and small things from my every day life. You are welcome to visit my homepage. Thanks for stopping by!

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP