torsdag 21 mars 2013

Fabriken - påskpyssel



Skärtorsdag om en vecka. Kan liksom inte riktigt tro att det är sant. Påsk redan - javisst. Vår ute - nej inte alls. Lite ägg, choklad och påskliljor, mycket mer påsk än så blir det inte hos mig. Vill man lyxa till det i all enkelhet färgar man äggen själv. Nyligen testade jag att färga äggen med allt möjligt jag hittade i skåpen och det blev riktigt fint. Pastellfärgade ägg blir onekligen fint på påskbordet.

Fler tips på pyssel och pynt inför påsken finns idag på Fabriken.



Gula ägg: blanda några dl kokande vatten med en-två matskedar gurkmeja, blanda i 1 msk vitvinsvinäger och låt svalna.
Ljuslila ägg: skär ett par rödbetor i bitar och lägg i kokande vatten, blanda i en msk vitvinsvinäger och låt svalna. 
Ljusblåa ägg: blanda lika delar frysta blåbär och kokande vatten. Låt svalna.
Ljusrosa ägg: Köp vackra närproducerade kravmärkta ägg från Fram! ;-)

Vinäger gör att färgen fäster. Koka äggen innan du lägger dem i respektive färgbad. Låt dem dra så länge du vill. Färgen blir djupare om de får ligga länge i färgbadet. 




Fler tips på hur du färgar ägg hittar du här och här.


***


Can't believe it's Easter in a week. The other day I tried out some all-natural dye recipes. I used different ingredients I found in my kitchen. Love the pastel colors. If you want brighter colors you can put them in the refrigerator overnight.   

18 kommentarer:

Nanna 21 mars 2013 kl. 22:43  

Flint! Bra tips.. Det vill jag testa! Ha en fin helg nu. Kram!

På landet vid havet 21 mars 2013 kl. 22:48  

Så fina dina blev!!! ;)
Mina rödbetsfärgade ägg blev inte riktigt lika fina som dina. Hade nog för lite rödbetor eller för bråttom att ta upp dem ur "badet".:)
Kram Mia

Polly (nice kind of blue) 21 mars 2013 kl. 23:23  

The pastel colours are so pretty they look like sugar eggs!

Georgianna 22 mars 2013 kl. 04:54  

They're lovely, Karin! I really love all the options for coloring eggs now – so much variety.

Hope you have a wonderful weekend!

xo

G

DoYouFancyThis 22 mars 2013 kl. 07:16  

Jag håller med, vad fint det blev! Tack för att du visar! MVH Hanna / Doyoufancythis.com

Yvonne - Frl. Klein 22 mars 2013 kl. 08:59  

Liebe Karin,
Deine gefärbten Ostereier haben eine wahnsinnig tolle Farbe!
Alles liebe
Yvonne

Anna/Rackarungar 22 mars 2013 kl. 14:07  

Alltså, Ka,rin ljuset i dina bilder är helt galet fint. Jag vet inte om det är redigeringen (förmodligen) men jag vill gå kurs hos dig. Så vackert. Allting. Äggen. Ljuset. Kompositionen. Allt..!

Petra / Popetotrora 22 mars 2013 kl. 17:31  

Ja, det är liksom lite svårt att greppa att det är påsk snart eftersom det fortfarande (Grrr...!!) är vinter ute.

Jag undrar så vad det är för snyggt underlag du har när du fotar jämt. Plankorna alltså. Är det ett fint bord, eller vad?

Lotta 8`) 22 mars 2013 kl. 17:50  

Jättefina påskägg och påskpynt! och ett "enkelt" och naturligt sätt att färga ägg, jag lägger det på minnet, tack för tipset :)
Hoppas du har det bra och som sagt, det vore kul att träffas snart :) Kram ♥

Fröpåsen 22 mars 2013 kl. 18:44  

Så fina de blev! Bra tips så nu har jag lite mer fiffigt att färga med än bara lökskal som i och för sig också bli ganska fint.
Ha det gott! Maria

Malin - Stjärnflocka 22 mars 2013 kl. 22:47  

Ljuvliga!!! :)
Det tipset snor jag direkt!
Kram Malin

Moa 23 mars 2013 kl. 10:36  

Åh.. så fina o vackra ägg... naturliga färger det gillas ♥ tack för tipset!Kram o ha en fin helg Karin!

Katy Noelle 23 mars 2013 kl. 16:04  

That's so funny... I opened your post and as I scrolled down I kept thinking, 'I just canNOT believe that it's Easter in a week!!!' and, then, got to the English bit and... I see we agree! ;)

xxo

(I'd better get off the computer and go do something about it!!)

xxo

Mormorsglamour- pyssel och inredning 24 mars 2013 kl. 12:38  

Det blev verkligen fantastiska färger på äggen. Älskar när man kan göra saker med det man redan har hemma. Tack för all hjälp med kameran. Sköt om dig nu fina människa och lycka till med allt du tar dig för.
Kram
Helena

ChatterBlossom 24 mars 2013 kl. 14:13  

Can't wait for easter and all the pastel crafts!
Thank you for visiting my blog. ;-)
-Jamie
ChatterBlossom

Linn 25 mars 2013 kl. 18:23  

Men vilka söta och pastelliga ägg! Blåbärstipset var helt nytt för mig, och kommer garanterat att testas.

Birgit 25 mars 2013 kl. 20:50  

Vilka vackra ägg! Vore kul att göra inför påsken. Idag på barnkanalen gjorde de en kyckling av tallbar, såg oxå kul ut. :)

Kram

Aina 28 mars 2013 kl. 20:49  

nydelige egg, takk for gode råd

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bloggarkiv

Bloggintresserade

Fabriken

Fabriken
Fabriken

Copyright

All photos and text copyright Karin A fotografi 2010. Do not copy or use my work without my written permission. Thank you!

About This Blog

Välkommen till Karin A fotografi! Här på bloggen delar jag med mig av både smått och stort i vardagen. Besök gärna min hemsida för att se mer/fler bilder. Tack för att du kikar in!

Welcome to Karin A photography! My aim with this blog is to share pictures of both big and small things from my every day life. You are welcome to visit my homepage. Thanks for stopping by!

  © Free Blogger Templates 'Photoblog II' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP